خانه اخبار اخبار سايت

گزارش نخستین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی

- گزارش نخستین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی
تاریخ درج : 1397/02/24    تاریخ بروز رسانی :1397/06/03    تعداد بازدید:1259

گزارش نخستین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی

۲۰-۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷

 

همایش‌های ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی از سال ۱۳۸۳و با هدف آشنایی دانشگاهیان با ضرورت و چگونگی انجام ارزیابی کیفیت دانشگاهی در عرصه‌های آموزش، پژوهش و عرضه خدمات تخصصی و گفتمان‌سازی در این حوزه؛ یاری رساندن به بهبود کیفیت دانشگاهی؛ کمک به ارتقاء کیفیت فرایند تدریس- یادگیری در آموزش عالی، یاری رساندن به ارتقاء کیفیتِ الگوها و فرایند اجرای ارزیابی کیفیت، رشد و گسترش پژوهش در این حوزه؛ هم‌افزایی تجارب دانشگاهی کشور و اشاعه و کاربرد یافته‌های پژوهشی داخلی و بین‌المللی در ارزیابی کیفیت و ارائه رهنمودها جهت استفاده در تصمیم‌گیری‌های نظام آموزش عالی، بطور سالانه برگزار می‌شود. این همایش پس از 7 دوره برگزاری در دانشکده‌های دانشگاه تهران به سایر دانشگاه‌ها تسری یافته و پس از دانشگاه‌های صنعتی شریف، فرهنگیان، تربیت مدرس و تبریز، دوازدهمین دوره آن به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) و با حضور مدیران نظام آموزش عالی، پژوهشگران و سایر علاقمندان به ارتقای کیفیت آموزش عالی به ویژه صاحب‌نظران حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت در روزهای 19 و 20 اردیبهشت ماه  1397 در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه یاد شده و با حمایت نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف برگزار گردید.

در این همایش متخصصان بین‌المللی در حوزه ارزیابی آموزش عالی از کشورهای چین، سوییس و فرانسه شرکت کرده بودند و به عرضه سخنرانی‌های کلیدی تحت عناوین زیر پرداختند:

1. به دنبال تضمین کیفیت بین‌المللی‌سازی مؤسسات آموزش عالی در منطقه آسیا- اقیانوسیه (توسط رئیس شبکه کیفیت آموزش عالی در آسیا و اقیانوسیه (APQN)

2. ارزیابی تدریس در دانشگاه‌ها و تأثیر آن در بهبود شیوه‌های تدریس: موردی از دانشگاه ژنو (توسط مدیر بخش توسعه حرفه‌ای اعضای هیئت علمی دانشگاه ژنو- سوئیس)

3. مدیریت کیفیت در آموزش عالی: توسعه و زمام امور آن (توسط عضو مؤسسه بین­‌المللی برنامه­‌ریزی­ آموزشیفرانسه (IIEP).


همچنین 3 سخنرانی کلیدی توسط متخصصان ملی تحت عناوین: نقش ارزشیابی دانشگاهی در بهبود کیفیت مدیریت دانشگاهی، ارزشیابی و تضمین کیفیت در آموزش علوم پزشکی و نقش سنجش در یادگیری دانشجویان عرضه شد. علاوه بر آن از میان حدود ۱۵۰ مقاله‌ای که دریافت شده بود ۱۴ مقاله برای عرضه شفاهی پذیرفته شده بود که در مدت دو روز و پیرامون موضوع 6 نشست تخصصی زیر ارائه گردید:

نشست تخصصی1) سیاست‌های پذیرش دانشجو و تأثیر آن بر کیفیت آموزش عالی

نشست تخصصی2) صلاحیت حرفه‌ای دانش‌آموختگان و اشتغال آنان با تأکید بر پیامدهای یاددهی و یادگیری

نشست تخصصی3) نقش آموزش عالی در توسعه حرفه‌ای معلمان در نظام آموزشی قبل از دانشگاه

نشست تخصصی4) آسیب‌شناسی نظام نظارت و ارزیابی آموزش عالی و ترسیم وضعیت مطلوب 

نشست تخصصی5) بالندگی هیئت علمی و نقش ارزیابی در توسعه حرفه‌ای آنها

نشست تخصصی6) درس‌هایی از تجربه ارزشیابی آموزش مهندسی در ایران .


در نهایت پیرو سخنرانی‌های کلیدی، میزگردها و عرضه شفاهی مقاله‌ها و از طریق پرسش و پاسخ و تبادل نظر میان صاحبنظران و علاقه‌مندان برای بهبود کیفیت آموزش عالی، موارد زیر مورد تأکید قرار گرفت:

-    ساختارسازی ارزیابی و تضمین کیفیت در سطح ملی در قالب یک نهاد تخصصی مستقل حرفه‌ای که تحت تأثیر بروکراسی دولتی و زودگذر نباشد.

-    کیفیت ضمن این که بایستی در اولویت سیاست‌ها و برنامه‌های دانشگاه قرار گیرد،لازم است جزء دلبستگی و اولویت‌های اصلی مدیران نیز باشد.

-    ظرفیت اجرای ارزیابی درونی و بیرونی در نظام‌های دانشگاهی به عنوان زیربنای بهبود کیفیت تقویت شود و با ایجاد انگیزه و جلب مشارکت اعضای هیئت علمی و ذی‌نفعان آموزشی عالی، به بهبود مستمر منجر شود.

-    بر اساس نتایج و پیشنهاد‌های ارزیابی کیفیت، نسبت به بهبود آن اقدام شود.

-    عضویت دانشگاه‌ها در نهاد منطقه‌ای ارزیابی کیفیت آموزش عالی در آسیا و اقیانوسیه (APQN) مورد توجه قرار گیرد.

-    با توجه به تفاوت‌های زیر نظام‌های مختلف آموزش عالی، ایجاد شبکه‌های تضمین کیفیت در آموزش عالی توصیه می‌شود.

-    با مستندسازی تجربیات دانشگاه‌های کشور در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت و ارائه آن در همایش‌های آینده می‌توان تبادل نظر در این حوزه را تقویت کرد.

-    نهادینه‌سازی فرهنگ کیفیت در نظام آموزش عالی کشور را به منظور ایجاد زبان و درک مشترک نسبت به کیفیت تقویت نمود.

-    از نگاه اداری و گسترش بروکراسی در فعالیت‌های علمی ارزشیابی کیفیت پرهیز شود.

-    بر سیاستگزاری واحد در شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت و استفاده از دانش و توان اجرایی کلیه نهادهای ذی‌صلاح و دارای مسئولیت در این حوزه تاکید شود.

-    اصلاح و تجمیع قوانین و مقررات موجود در حوزه سنجش و پذیرش دانشجو صورت پذیرد.

-    سنجش از پذیرش در نظام آموزش عالی با تأکید بر تقویت توان دانشگاه‌ها در امر پذیرش، تفکیک گردد.

-    استفاده از رویکردهای نوین سنجش و اندازه‌گیری در فرایندهای سنجش متقاضیان ورود به آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد.

-    ظرفیت‌های پذیرش در دانشگاه‌ها با توجه به آمایش آموزش عالی ساماندهی گردد.

-    برنامه‌های علمی و عملی برای توانمندسازی اعضای هیئت علمی در سطوح ستاد و صف طراحی و اجرا شود.

-    فعالیت‌های انجام شده در زمینه ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با توجه به نقش خروجی این دانشگاه یعنی معلمان، آسیب‌شناسی،تکمیل و ارتقا داده شود.

-    از مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران در جهت ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی مهندسی حمایت لازم بعمل آید.

۴۳۹۰۰۰
تعداد بازدید کل :
۴
تعداد افراد آنلاین :
۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۱۷:۱۸:۲۴
تاریخ :


















تلفن: 88923790
نمابر: 88923778
پست الكترونيكي: arzesh@sanjesh.org
نشاني: تهران- خيابان كريم خان زند-بين خيابان استاد نجات اللهي
و خيابان سپهبد قرني- پلاك 204- سازمان سنجش آموزش كشور
طبقه 5- مركز تحقيقات، ارزشيابي، اعتبارسنجي و تضمين كيفيت آموزش عالي